"Mert a tánc mindenkié"...

Tóth Sára-TáncRehabilitáció

Széktorna és a Tisztelet Társaság

2018. február 13. - TáncRehabilitáció

 

Avagy: Időseknek székes táncos foglalkozás

Amikor arra gondolunk, hogy mozgás, sport, tánc szerintem a legtöbben 20-30-esetleg 40 év közötti személyekre gondolunk. Mintha a legtöbb youtube-os videó és facebook-os poszt is a fiatal és középkorosztály számára hívna csalogató képeket és motivációs idézeteket, hogyan ne adják fel a küzdést az adott sportban és edzésben. Én pedig ebben a posztban szeretném buzdítani az idősebb korosztályt arra, hogy ne hanyagolják el önmagukat és az egészségüket. Elsősorban saját maguk érdekében, aztán pedig ha kitágítjuk a kört, akkor már a családra és unokákra is lehet gondolni. Hiszen mennyivel könnyebb úgy élni az életünket, ha egy-egy mozdulat nem esik nehezünkre, vagy nem fog egyből izom esetleg ízületi fájdalom fellépni, ehhez viszont hasznos segítségükre szolgál a rendszeres testmozgás. Arról nem is beszélve, hogy az orvosok is mindig elmondják a vizsgálatok alatt, hogy megelőzhető a rák kialakulása, a magas koleszterin és elhízása, ha rendszeresen mozgunk.

doctor-background-design_1270-62.jpg

( Kép forrása: internet) 

Úgy  gondolom, hogy nincsenek kellően megbecsülve itthon az idősek és sokkal többet kellene velük foglalkoznunk, hiszen a társadalom részei és nélkülük mi fiatalok se tartanánk ott ahol tartunk. Nagyot változott a világ minden felgyorsult, viszont ez nem jelenti azt, hogy megfeledkezhetünk azokról a személyekről, akik esetleg még mindig lassabban szeretnének élni és nem biztos, hogy olyan hamar tudnak asszimilálódni az újfajta környezethez. Engem az szokott vigasztalni, hogy egyszer én is leszek idős és megtudom, hogy milyen.:)) Én szeretnék sokat adni a szépkorú generáció számára. Első alkalommal, mikor a Tisztelet Társaságnak órát adtam úgy éreztem hirtelen, hogy tucat nagyim lett, :)   ( Nekem sajnos már nem élnek a nagyszüleim, hiányoznak is) viszont az órán annyit nevettünk és frappáns hasonlatokat mondtak  egy egy mozdulathoz, hogy szuper volt együtt dolgozni és egy jót széktornázni a „fiataljaimmal”. :))

tiszt.jpg

( Kép forrása: internet)

 De, hogyan is jutott eszembe az, hogy idősekkel és az ő egészségükkel is foglalkozni kéne egy táncos mozgásos óra keretében?!  Már írtam többször az előző blogbejegyzéseimben, hogy nagy hatással volt rám amerikai mentalitás. 2006-ban ugyanis kint élhettem rövidebb ideig, hogy megismerkedhessek egy másik kultúrával, valamennyire elsajátíthassam az angol nyelvet, illetve figyelemmel kísértem, hogy a fejlett nyugati társadalom merre is tart. Ott találkozhattam először olyan videókkal és órákkal egy edző teremben, hogy senior torna vagy chair work out class ( vagyis magyarra lefordítva talán: szék edzés)  Ekkor én még fiatalabb voltam, és főképpen a tudásomat bővítettem, később lettem tánctanár, mikor megvédtem az első diplomámat, illetve elvégeztem több edzői képzést is.  Egy ideje már tanítok itthon integratív táncot sérült ( mozgásukban és értelmükben akadályozottaknak, illetve egy másik saját táncórát is a TáncRehabilitációt.)  Nemrég  jött a sugallat, hogy van még a sérülteken kívül más csoport is itthon, akiknek igenis nagy szükségük lenne arra, hogy rendszeres mozgásban vegyenek részt és mintha számukra se állna rendelkezésre  annyi lehetőség,  mint amennyit teremthetünk: :)

27835757_1426069114171798_30817527_o.jpg

( Kép forrása: saját)

Célom, hogy terjesszem ezt az új mozgásformát az idősebb korosztály számára. Nem kell megijedni, nem egy tipikus aerobik órára kell gondolni, ahol 60 perc alatt átizzad a pólónk úgy megdolgoztatnak minket. Én ezt a módszert is az amerikai tapasztalataim alapján, illetve az idősek szempontjait figyelembe véve, kezdtem el kidolgozni. Bevallom és természetesen a TáncRehabilitációs módszer is megtalálható az óra felépítésében. Mint a cím is árulkodó széktorna, de nevezhetjük széktáncnak is. :)) Ülve egy széken kezdjük a gyakorlatokat bemelegítéssel, aztán táncos alap mozdulatokat tanulunk,  ezzel is serkentjük az izomműködését, az óra második felében a széken támaszkodva  fejlesztjük a egyensúlyérzékünket, valamint bekapcsoljuk a mély izommunkát is. Később szék nélkül táncolunk kicsit könnyebb, lágyabb egyszerű tánclépésekre kell gondolunk. Az óra utolsó 10-15 percében pedig levezetünk, nyújtunk és relaxálunk, hogy nyugodt pulzussal térhessünk haza. :)

27846278_1841142829249983_1963286103_o.jpg

(Kép forrása: saját)

27786008_1841142789249987_1562688800_o.jpg

( Kép forrása: saját)

Nagy köszönettel tartozom Schmuck Andornak és a Tisztelet Társaságnak, mikor felkerestem azzal a kéréssel, hogy próbáljuk ki közösen ezt az új mozgásformát kifejezetten időseknek, örömmel fogadta megkeresésem, mert   ő az összes olyan új módszerre kíváncsi,  ami az időseket szolgálja. Így minden kedden az első csoport fél10 kor a második pedig fél 12 kor kezdődik a Sas utcában.

Szeretettel várom az óráimra a szépkorúakat

A bejegyzés trackback címe:

https://tancrehabilitacio.blog.hu/api/trackback/id/tr9113660886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása