"Mert a tánc mindenkié"...

Tóth Sára-TáncRehabilitáció

A betegségem figyelmeztető jelzés volt: mozdulni kell!

2018. július 28. - TáncRehabilitáció

Jelenlegi bejegyzésemben interjút készítettem, Zsófi nénivel akitől megtudhatjuk, hogy mit gondol a széktáncról, melyet több mint fél éve űz, annak érdekében, hogy fitten és egészségesen tartsa önmagát 60-felett is. Természetesen ahogyan szoktam most is tegező viszonyba írtam meg a blogot, mivel a Nagyijaimmal mi   családias hangulatban tartjuk az órákat. Ha te kedves olvasó nem vagy érintett a témában, akkor kérlek küldd tovább és mutasd meg annak akinek esetleg ez érdekes lehet. 

1, Hol hallottál arról, hogy van ilyen foglalkozás, mint a széktánc?

A tisztelet társaság tagjaként értesültem róla, hogy Schmuck Andor indított egy-egy hónapos ingyenes tanfolyamot, ahol kipróbálhattuk ezt a módszert. Kaptunk egy kör e-mailt mi idősek, illetve az előadásokon is mondták, hogy jövő héttől lesz széktorna és ki lehetett próbálni a foglalkozást. Tóth Sára edző és táncterapeuta tartotta és tartja a mai napig ezeket az órákat. Februárban indították az első csoportot majd később kiderült, hogy igény van rá és kialakult egy rendszeres csapat. Azt fontos tudni, hogy a társaság amely a szépkorúak érdekeit képviseli központi kérdés  számukra az idősebbek egészsége. Ezért támogatták meg ezt a lehetőséget, hogy minden héten legyenek mozgásos órák számunkra.

images_2.jpg

2, Mi volt az első gondolatod, mikor meghallottad, hogy lesz ilyen a Társaságnál?

Nekem az volt az első gondolatom, hogy mivel széken ülve csináljuk a gyakorlatok nagy részét, ezért reméltem, hogy nem megerőltető. A velünk egykorúaknak, vagyis a szép korúaknak általában mindig van valamilyen egészségügyi problémájuk, akkor is ha nem mondják. Úgy gondoltam, hogy nekem ezek a foglalkozások pontosan megfelelnek arra, hogy mozogjak. Igénye mindenkinek van erre szerintem, nekem is volt. Egymagában otthon senki se szeret tornázni, közösségbe sokkal jobb és intenzívebben csinálja az ember. Be is jött a számításom, mert nekem ez megfelel, igazából ezt  terjeszteni kellene. Fontos, hogy hetente egyszer mindenkinek életébe beleférjen, a mozgás. 

3, Neked mi volt az a pont amikor azt mondtad, hogy el kell járnod mozogni?

Engem a betegségem szembesített azzal, hogy mozogni kéne, daganatos betegséggel küzdöttem és meghíztam. Az orvosom is ajánlotta, hogy sétáljak és mozogjak. Nem tudtam, hogy hová menjek, milyen órára. Vannak az aerobikok, azt is kipróbáltam, de nekem az nagyon durva volt, nem bírtam. Az edző kiabált velem, azt hitte lusta vagyok, pedig nem, csak azok a gyakorlatok nem nekem lettek kitalálva. Reméltem, hogy a széktorna meg fog felelni és megfelelt. A gerincemmel is gondok vannak, (gerincsérvem van) így sok mindent nem csinálhatok és nem ugrálhatok össze vissza. A joga nem rossz, de azt se éreztem a magaménak.  Itt nem kiabál az edző és nem erőltet rám gyakorlatokat. Nekem nagy a lépem meg a májam, ha lehajolok, akkor van, hogy begörcsöl, így tényleg nem csinálhatok durva mozgásokat. Nekem ez a torna, amit itt tartanak pontosan megfelel. Soha nem mentem még innen haza úgy, hogy :-„Úristen meghalok, annyira lefáradtam.” vagy, hogy fáj a gerincem.” Pedig szokott néha, de itt soha.  

giphy.gif_400x225

Mit gondolsz van az órának hatása?

Igen van, frissebbnek érzem magam az óra hatására. Van, hogy úgy jövök ide reggel, hogy meleg van és lóg a nyelvem,de az óra végére felfrissülök. Minden kedden járok a csoportba és szerda reggel másképp kelek, ezt határozottan érzem. Nem könnyű kifejezni és elmagyarázni. :) Ezt mindenkinek ki kell próbálnia egyszer, hogy átérezze miről is beszélek.

Miért tartod hasznosnak ezt az órát?

Az első és legfontosabb, hogy itt nem erőltetnek ránk semmit, addig csináljuk a gyakorlatot amíg bírjuk és nem kell fájdalmat átélnem. Jó a hangulat, közösségben vagyunk, és a zene szerintem mindenkié. A zenés torna az jó életérzést ad, én ezt érzem. Olyan érzésem van mintha lebegnék, a tánc és a zene minden emberben benne van, egy ilyen óra alatt megtapasztalhatja mindenki, hogy képes bizonyos mozdulatokat megcsinálni.

chairexercises1200x630_1.jpg

 Melyik a kedvenc gyakorlatod?

Ez egy könnyű kérdés volt, egyértelmű rá a válaszom. A helyes ülés gyakorlata. Mindig gyakorolom, akkor is mikor nem vagyok az órán, otthon is figyelek és a közlekedési eszközökön, hogy ne legyek görnyedt és ne toljam össze a csigolyáimat. Nagyon helyes, hogy ezeket megtanuljuk, ez minden testrészemnek jó, a gerincemnek is. Ehhez el kellett jönnöm ide, persze tudja mindenki, hogyan kellene helyesen ülni, mégse tesszük meg. Így mindig eszembe jut, mert itt megtanultam. 

Úgy vettem ki a szavaidból, hogy ez lelkileg is segít vagy inkább csak a testnek jó?

Boldogabbnak érzem magam, illetve megtapasztalom azt hogy képes vagyok valamire és emiatt büszke vagyok. Örömmel várom a keddi napokat, hogy eljöhessek az órára. Bebizonyítom magamnak, hogy meg tudok valamit csinálni. Arról nem is beszélve, hogy családias hangulatban telik az idő.

Az edző aki tartja ezeket az órákat ő mit tud, ami miatt több mint fél éve ide jársz következetesen és nem hagyod abba?

 Mindent elmagyaráz, hogy melyik izmot dolgoztatjuk, milyen gyakorlattal. Megértem a gyakorlatot, hogyan kell úgy kivitelezni,hogy  pontosan és szépen csináljam. Személyre szabottak az órák, de közben a csoportra is figyel. Ellenőriz minket, akár többször is, hogy ne csináljuk rosszul a gyakorlatot. Ezt szupernek tartom. Szerintem nagyon jó a módszere.

Tudod az orvosok azt szokták javasolni, hogy sétáljunk sokat mi idősek, de ez mégsem ugyanaz. Ez nem csak séta, ez közösségi élmény, ez átmozgat teljesen, és heti egyszer más mozgásformát végzek nem csak sétálok. Itt motiválódok.  Nekem például fontos a mozgás, de régebben nem találtam semmi olyant, ami számomra megfelelő lett volna.

34644294_1993028350728096_3897746025858727936_o.jpg

Tapasztaltál bármilyen változást az órák hatására?

Az egyensúlyérzékem fejlődött határozottan, régen csak ülve tudtam felvenni a nadrágomat, most már állva is feltudom venni, vagy akár egy lábbal, azt még nem mindig, de van, hogy sikerül. Régebben ez abszolúte nem ment én emiatt nagyon hálás vagyok. Azt vettem észre magamon, hogy az első hónapokban sokkal nehezebb volt megjegyezni a gyakorlat sorokat, jelenleg már otthon is tudok gyakorolni mert emlékszem a mozdulatsorokra. Arról nem is beszélve, hogy elegendő egy szék a gyakorlatok elvégzéséhez. Messziről járok be, pedig ahol lakom ott is van idős torna, de mégis reggel felkelek korán és bejövök ide az 5.kerületbe. Mikor eljöttem először az órára, utána már meg se akartam azt nézni. :)) Én csak ajánlani tudom mindenkinek, aki otthon ül és nem nagyon mozog, mert ez pontosan az a mozgásforma ami az időseknek megfelel.

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tancrehabilitacio.blog.hu/api/trackback/id/tr2614146549

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása